Savo laiške redakcijai jis pasipiktino esama eismo saugumo situacija Lietuvoje ir teigė, jog nesiliaujant avarijoms ir žūtims Lietuvos keliuose nebegali tylėti. Štai kokiomis galimomis karo keliuose priežastimis pasidalijo skaitytojas. © DELFI (Š.Mažeikos nuotr.) Kas savaitę žiaurūs kraupių įvykių keliuose, kuriuose žūsta žmonės, vaizdai. Vieša erdvė pilna komentarų, spėlionių, ką reikia daryti, kad to sumažėtų? Valdžios vyrai renkasi į eilinius posėdžius ir skalbia vienas kito mundurus, ieško kaltų. Kiti teikia įvairius siūlymus, uždrausti, pakelti, padidinti ir t.t. O gal reikėtų žvilgtelėti į abėcelės pradžią, į raidę A, nuo kurios prasideda kelias vairo link, teisės link įgijimo teisėtai valdyti padidinto pavojaus šaltinį — automobilį — mirtiną ginklą (taip automobilį įvardino šalies teismai).
Užimamos pareigos privertė gilintis į dokumentus, reglamentuojančius pirminį vairuotojų parengimą. Turiu trisdešimt dviejų metų vairuotojo stažą ir dar nemažą patirtį automobilių sporte, teisinės praktikos tiriant auto įvykius. Susipažinus su šiandienos A ir B kategorijos vairuotojų rengimo procedūromis ir reikalavimais, tikrai pašiurpo visi plaukai. Ir tapo šiek tiek aišku, kodėl tokia padėtis keliuose, kodėl didelė dalis avarijų sukelėjų jaunimas.Viena iš priežasčių, absoliučiai supaprastinta vairuotojo pažymėjimo gavimo procedūra. Nesvarbu, kiek klasių esi baigęs, gali savarankiškai pasiruošti teorijos egzaminui, kompiuterinį testą išlaikyti VĮ „Regitra“ ir teorijos egzaminas jau tavo kišenėje, antras etapas — vairavimo egzaminas. Kaip žinia, nemaža dalis jaunimo automobiliais važinėja dar neturėdami vairuotojo pažymėjimo ir nesulaukę tinkamo amžiaus. Tokiems jaunuoliams praktinio vairavimo egzaminas yra tikras formalumas, t.y., vairavimo mokykloje išmokti tik tuos „teisingus“ reikalavimus, kurie bus reikalingi tik „Regitros“ egzaminui išlaikyti ir viskas. Vairuotojo pažymėjimas kišenėje. Na ir išlekia tokie kelių ereliai į kelius, be jokio psichologinio, emocinio, teorinio paruošimo, gebėjimo skaityti situacijas, reakcijas ir pan.Kai dar automobilių buvo daug mažiau, kai automobilių galios buvo daug mažesnės, kažkodėl patirtis rodė, jog paruošti žmogų vairuoti automobilį —atsakingas darbas. Buvo privalomas teorijos kursas, kurio metu nemažai laiko buvo skiriama saugiam vairavimui, galimom pasekmėm ir kurį dėstydavo patyrę dėstytojai, kiekvieną manevrą aiškindami remdamiesi savo gyvenimiška patirtimi. Kažkas iš šių paskaitų vistiek išlikdavo arba duodavo elementarų supratimą apie mašinos teorinį valdymą. Po šio paruošimo teorija būdavo taikoma praktikoje. Galiausiai parengtas žmogus laikydavo egzaminą ir gaudavo vairuotojo pažymėjimą. Keičiantis gyvenimui, keitėsi ir vairuotojų rengimas. Atsižvelgiant į tai, jog aukštąjį mokslą baigia jau gana sąmoningas jaunimas, atsirado galimybė teoriją mokytis savarankiškai. Po kiek tai laiko kartelė nusileido iki vidurinio išsilavinimo — buvo manoma, jog baigęs vidurinę mokyklą asmuo jau yra sąmoningas ir pats savarankiškai suvoks teorinius vairavimo ypatumus bei subtilybes. Tačiau tai ne riba, šiuo metu vairavimo teorijos, kurioje didelė dalis susijusi su eismo saugumu, gali savarankiškai ruoštis bet kas, nesvarbu kokį išsilavinimą jis turi, t.y. kokias smegenis turi. Jam užtenka mechaniškai iškalti testų atsakymus nesigilinant į jų prasmę, išlaikyti teoriją nesigilinant ir negaunant jokių teorinių pagrindų apie saugų vairavimą ir jo galimas pasekmes. Ir tada į gatvę!!! Įdomus niuansas tai, jog vairavimo teorijos dėstytoju, pagal dabar galiojančius norminius aktus, gali būti tik asmuo turintis automobilinį išsilavinimą (autoinžinierius), dėstytoju negali būti automobilių sporto profesionalas ar profesionalus vairuotojas, turintis galbūt visas vairuotojo kategorijas ir didelį praktinio vairavimo stažą, galų gale, ir teisininkas, išmanantis didžiąją dalį teorijos kurso, kurį sudaro teisės dokumentas "Kelių eismo taisyklės" ir jo pažeidimo teisines pasekmes. Tačiau asmuo, neturintis jokio išsilavinimo, gali savarankiškai pasiruošti teorijos egzaminui. Kaip tai?O jeigu dar pažiūrėtumėme į praktinio vairavimo programą, kuri susideda iš 15 praktinio vairavimo pamokų (30 akademinių valandų). Ar galima realiai paruošti vairuotoją saugiai ir patikimai vairuoti automobilį gatvėje? Patikėkit, tikrai ne. Jį galima paruošti tik saugiam egzamino išlaikymui važiuojant automobiliu, ant kurio raidė "M" ir į kurį daugelis vairuotojų reaguoja, šio vairuotojo nelaiko įprastu eismo dalyviu.Teko kalbėti su konservatyviaisiais anglais ir pasidomėti jų vairuotojų rengimo programa. Ši programa susideda iš trijų dalių: teorija, situacijos vertinimo testas ir praktinis vairavimas. Įdomiausia yra antra dalis. Po teorijos mokymų ir egzamino, yra tikrinama, kaip kandidatas į vairuotojus reaguoja į tam tikras situacijas eismo metu. Kompiuteriniu treniruokliu yra sudaromos realios situacijos miesto gatvėse, gyvenvietėse, užmiestyje ir stebima, kaip į šias situacija reaguoja vairuotojas. Pagal tai, kaip jis sureaguoja ar nesureaguoja į atitinkamas situacijas, kompiuteris duoda įvertinimą ir tik tada leidžiama prie trečio etapo — praktinio vairavimo. O išlaikius vairavimo egzaminą, du metus vienam automobilį galima vairuoti tik šviesiu paros metu, tamsiu paros metu automobilį galima vairuoti tik tuomet, jeigu šalia yra atitinkamą vairavimo stažą turintis asmuo.O jeigu dar pasigilintume, kokia programa yra tiems, kas jau buvo praradęs vairuotojo pažymėjimą ir nori jį atgauti, kokia jo trukmė... tai netik pašiurptų plaukai, bet ir ne viena žilė atsirastu.Visa tai reziumuojant, gal vis tik reikėtų problemas pradėti spręsti nuo to, ar tikrai tinkamus asmenis parenkame, paruošiame ir išleidžiame į gatvę. Statistiškai keliuose žūsta daugiau žmonių nei šiuo metu vykstančiuose karuose. Gal jau laikas suprasti, jog automobilis - tai pavojingas ginklas. Kodėl norint turėti ginklą savigynai yra keliami ypatingi reikalavimai? Kodėl tai netaikoma norintiems vairuoti automobilį? Gal vis tik grįžkime prie pradžių pradžios? Gal vis tik ten - didžioji problemos dalis? Kita priežastis, nesavalaikis baudžiamumas už kelių eismo taisyklių pažeidimą.Dažnai yra minima, jog reikiamoje vietoje, reikiamu metu nebuvo policijos. Policija į pranešimą nesureagavo tinkamai ir operatyviai. O kaip policija gali reaguoti į visa tai tinkamai ir operatyviai, kai pagrindinės policijos pajėgos per parą dirba tik 8 val.? Kitas 16 val. piliečių saugumu rūpinasi tik budintys ekipažai, kurie išvyksta tik į iškvietimus, bet nepatruliuoja. Kaip gali operatyviai sureaguoti į pranešimą, kai esi iškvietime (įvykyje), į kurį vyksti iš budėtojų dalies, o ne iš patruliavimo tam tikroje teritorijoje vietos. Pažiūrėkite, kada daugiausiai policija sulaiko asmenų padariusių vienokius ar kitokius pažeidimus, nusikaltimus, pastebėsite, jog tai įvyko nuo 19 val iki 3 val ryto. Kitu laiku tik nusiskundimai, kad policija reagavo labai ilgai. Ar apie tai tikrai žino visuomenė, jog policija ją gina ir saugo operatyviai tik 8 val. per parą? Jeigu mūsų šalyje policija patruliuotų 24 val. per parą, tikrai nustatytų daugiau pažeidėjų, tame tarpe ir tų pačių vairuotojų. Potencialūs pažeidėjai žinotų, kad bet kada, bet kur gali būti sustabdyti darant pažeidimą ir tas žinojimas ar greitas bausmės taikymas už padarytą nusižengimą būtų didelė prevencija operatyviai, laiku užkardant pažeidimus, o ne tik per tikslinius reidus. Važinėjame juk po Europą ir matome, kaip greitai į įvykį reaguoja didelės policijos pajėgos bet kuriuo paros laiku, tai vyksta todėl, kad 24 val. per parą valstybė rūpinasi šalies piliečių saugumu, bet tik ne mūsų šalyje. Matyt, kariuomenė geriau mus apsaugos nuo karo keliuose su tankais. DELFI už šio rašinio turinį neatsako, nes tai yra subjektyvi skaitytojo nuomonė!DELFI primena, kad praėjusią savaitę spalio 9-15 dienomis, mūsų šalyje, pirminiais duomenimis, įvyko 81 eismo įvykis, kuriame nukentėjo žmonės. Šiuo laikotarpiu žuvo 8 eismo dalyviai: 3 vairuotojai, 3 pėstieji ir 2 keleiviai, iš jų 4 vyrai ir 4 moterys. Jų amžiaus vidurkis - 51-eri metai. Sužeisti 92 žmonės, tarp jų - 13 nepilnamečių. Įvykiuose nukentėjo 35 keleiviai, 27 vairuotojai, taip pat 24 pėstieji ir 4 dviračių vairuotojai.Itin skaudžiomis avarijomis pasižymėjo ir savaitgalis. Kelios jų sukėlė itin didelį atgarsį visuomenėje. Sekmadienį Elektrėnų sav., netoli Panerių kaimo nuo policijos pareigūnų sprukęs 19-metis motociklininkas nesuvaldęs transporto priemonės atsidūrė po pareigūnų automobiliu. O pačiame Vilniaus centre 20-mečio vaikino vairuojamas BMW nušlavė autobusų stotelę ir sužalojo net 7 pėsčiuosiu. Du iš jų sunkiai. Būtent po paskutiniųjų įvykių vėl imta garsiai kalbėti ir svarstyti apie jaunų vairuotojų pasirengimą saugiai dalyvauti šalies eisme. Policijos pareigūnai ragina laikytis KET ir prašo vairuotojų būti kultūringiems bei supratingiems kitiems eismo dalyviams keliuose. Būkite drausmingi ir saugiai bei greičiau pasieksite savo kelionės tikslą, skatina pareigūnai.Prašome pasidalinti savo nuomone – kaip vertinate vairuotojų parengimą vairavimo mokyklose? Ar jums teko kelyje sutikti ar bendrauti su nepatyrusiais vairuotojai, kurių elgesys jus išgąsdino, supykdė ar pribloškė. O mokėtės vairuoti ir likote nustebinti, kokie reikalavimai keliami būsimiems vairuotojams. Pasidalinkite savo nuomone ar istorija. Jūsų minčių laukiame el.paštu This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it..


Skaitykite daugiau: http://www.delfi.lt/projektai/saugus-eismas/naujienos/32-metu-staza-turintis-vairuotojas-neisvere-tikrai-pasiurpo-visi-plaukai.d?id=69340354

    

Vairavimo Mokykla ARVAIRA anno 2000