1. Langų apiplovimo skystis. Kiekvienas iš mūsų bent sykį esame patyrę tai, kai spustelėjus lengvam šaltukui, užšąla langų/žibintų apiplovimo skystis. Taigi, pirmasis patarimas, nelaukite šalnų – pasikeiskite vasarinį langų/žibintų apiplovimo skystį žieminiu. Taip išvengsite ne tik prastos nuotaikos, bet ir galimų gedimų (susprogusios žarnelės, įtrūkusio skysčio bakelio ir netgi perdegusio varikliuko.

2. Valytuvai. Viena iš dažniausių autoavarijų priežasčių – prastas matomumas. Valytuvus rekomenduojama keisti nepriklausomai nuo sezono, kada jie neatlieka savo funkcijų, t.y. švariai nebenuvalo priekinio stiklo, palieka ant jo dryžius.

Aktualu žiemą: pastačius automobilį į stovėjimo vietą valytuvus patartina pakelti nuo stiklo, kad neprišaltų. Taip išvengsite valytuvų gumos sugadinimo ir sistemos dalių ar varikliuko sugadinimo, jeigu netyčia įjungtumėte valytuvus.

„Scanpix“/AP nuotr./Stiklo valytuvai
„Scanpix“/AP nuotr./Stiklo valytuvai

3. Žibintai. Visi žinome, kaip erzina ir akina iš priekio atvažiuojančių automobilių netinkamai sureguliuoti žibintai, o ypač „Xenon“. Kiekvieną kartą būdami servise galite pasitikrinti, ar gerai sureguliuoti yra jūsų automobilio žibintai, koks jų šviesos pralaidumas. Visada rekomenduojame naudoti gamintojo sertifikuotas ir numatytas lemputes.

4. Trumpų ir ilgų šviesų kampo nustatymas, lempučių būklė. Yra nustatyti reikalavimai, kokiu kampu turi šviesti jūsų automobilio žibintai, ir kokios turi būti lemputės. Vairuotojai ne kartą yra susidūrę su situacija, kai iš priekio ar iš galo važiuojančio automobilio šviesos (nors ir yra įjungtos artimosios) – apakina. Taip nutinka todėl, kad nėra sureguliuotas šviesų kritimo kampas, arba yra įdėtos per stiprios lemputės.

Tokia situacija gali nulemti eismo įvykį, todėl reiktų laikytis techninės apžiūros reikalavimų ir naudoti būtent tuos šviesos šaltinius, kuriuos pagal specifikacijas yra numatęs automobilio gamintojas. Primename: dėl netinkamų šviesos šaltinių patikrinimo metu policijos pareigūnai turi teisę panaikinti automobilio techninę apžiūrą.

123RF nuotr./Automobilis žiemą
123RF nuotr./Automobilis žiemą

5. Padangos. Padangų gamintojai rekomenduoja naudoti padangas 3–5 metus. Praėjus šiam laikui jos praranda savo savybes: guma suskilinėja arba tampa kietesnė, todėl sunkiau pajudėti iš vietos esant šlapiai/apsnigtai kelio dangai. O ką jau kalbėti apie stabdymo kelią!..

Nereikėtų pamiršti ir minimalaus padangų protektoriaus reikalavimų. Esant mažesniam protektoriaus gyliui nei numato techniniai reikalavimai, protektorius tiesiog neatlieka savo funkcijos, išstumiant sniegą/vandenį iš padangos, kas stipriai padidina riziką kelyje.

Taip pat rekomenduojame naudoti tas padangas, kurios skirtos tam tikram metų laikui, nes tai, kas tinka viskam, netinka niekam. Pasirinkimas naudoti dygliuotas padangas ar žiemines padangas be dyglių yra jūsų, atsižvelgiant į sąlygas, kuriomis važinėjate (miestas, užmiestis, asfaltas, kaimo keliukai ir kt.) prerogatyva.

6. Akumuliatorius. Jeigu jūsų automobilio akumuliatorius blogas, pasenęs, nepakrautas (esant šiai bėdai rekomenduojame pamatuoti generatoriaus paduodamą srovę akumuliatoriui) – ryte tiesiog neužvesite savo automobilio. Taigi esant reikalui prieš žiemą rekomenduojame seną akumuliatorių keisti nauju.

Žieminės padangos
Žieminės padangos

7. Važiuoklė. Dar vienas dalykas, į ką reikia atkreipti dėmesį ne tik prieš žiemą, tai bendra automobilio važiuoklės būklė. Būtent automobilio važiuoklė, kartu su padangomis, užtikrina komfortą ir stabilumą kelyje, o jos patikrinimas, atliekant bet kuriuos darbus autoservise, yra greitas ir nebrangus. Būdami užtikrinti, kad viskas gerai, drąsiau jausitės važiuodami patys bei veždami savo artimuosius.

8. Stabdžiai. Kaladėlės diskai keičiami nepaisant sezono, kai jie susidėvi. Kartu rekomenduojame atlikti stabdžių apkabos („suportų“) profilaktinį remontą, patikrinti stabdžių alyvos magistralių sandarumą. Patarimas žiemai: nepalikite nakčiai užtraukto rankinio stabdžio, nes spustelėjus šaltukui, kaladėlės gali prišalti prie diskų, o tai reiškia, jog galite nepajudėti iš vietos arba nutraukti stovėjimo stabdžio trosą.

Projekto partnerio nuotr./„Continental“
Projekto partnerio nuotr./„Continental“

9. Variklio aušinimo sistema. Tokius gedimus, kaip radiatoriaus užšalimas, aušinimo sistemos žarnų pažeidimai, salono šildytuvo gedimas, vandens pompos ir/ar termostato gedimas, sukelia nekokybiško aušinimo skysčio naudojimas ar nuosėdos aušinimo sistemoje.

Aušinimo skystį galima pasitikrinti savarankiškai. Atkreipkite dėmesį į aušinimo skysčio spalvą: ji turi būti sodri; jei išsiplėtimo bakelyje yra bespalvis skystis ar skystis su rūdimis/nuosėdomis, būtinai reikia jį pakeisti.

10. Pakaitinimo žvakės. Dyzelinių automobilių savininkams rekomenduojama prieš žiemą pasitikrinti automobilio pakaitinimo žvakes. Jos – pirmas jūsų pagalbininkas, užkuriant variklį šaltą žiemos rytą.

11. Alyva, filtrai. Automobilio variklio alyvą, alyvos ir oro filtrus siūloma keisti apytiksliai kas 10 tūkst. km. Jei automobilis rieda mažiau km/metus, visada rekomenduojama šią operaciją atlikti prieš šaltąjį metų laiką – švari alyva yra atsparesnė temperatūros svyravimams.

Keičiant automobilio alyvą ir filtrus, siūlome keisti salono ir degalų filtrus. Naujas salono oro filtras apsaugos nuo langų rasojimo iš vidaus (kas dažnai pasireiškia žiemą), o naujas degalų filtras garantuos sklandų degalų mišinio padavimą į sistemą.

Derėtų pridurti, jog keičiant automobilio alyvą ir filtrus, derėtų pamatuoti ir alyvos slėgį, kuriuo ji paduodama į variklį ir/ar turbokompresorių. Esant per mažam slėgiui (tepalo siurblio defektas, tepalo padavimo magistralių nepraeinamumas) iškyla rimta grėsmė vidaus degimo varikliui ir turbokompresoriui.

12. Tvarka kelyje. Kad ir kokios būtų jūsų padangos, ar kad ir koks geras vairuotojas būtumėte, laikykitės eismo taisyklių ir neviršykite leistino greičio. Kelyje gali būti tokių situacijų, kai nepadės nei geros padangos, nei geri vairavimo įgūdžiai – tai netikėtumo faktorius, kurį inicijuoti gali kiti eismo dalyviai.

    

Vairavimo Mokykla ARVAIRA anno 2000