Pavarų perjungimo svirtis Pavarų perjungimo svirtis. DELFI apie laisvą pavarą nuomonės klausė buvusio lenktyninko Dariaus Jonušio ir VGTU automobilių katedros vedėjo doc. dr. Saugirdo Pukalsko. Taupumas Riedant laisva pavara automobilio variklis veikia. Tai reiškia, kad naudoja degalus. Minimaliai, bet naudoja. Riedant įjungus pavarą, bet nespaudžiant akceleratoriaus pedalo, variklį suka ratai, o degalai nenaudojami. Susiję straipsniai: Kodėl niekada neverta laukti, kol bake liks mažiau nei ketvirtis degalų? (61) S. Pukalskas sako, kad tarybiniuose automobiliuose ir nespaudžiant gazo degalai buvo deginami, tačiau šį kartą diskutavome apie XXI amžiaus transporto priemones. Taigi, kas taupiau? Atsakymas iš pirmo žvilgsnio paprastas. Tačiau paaiškėja, kad viskas nėra taip jau elementaru. „O kiek sutaupoma riedant laisva pavara? Aš taip niekada nedarau. Yra dvi medalio pusės. Teoriškai galima sakyti, riedėdamas laisva pavara truputėlį taupai kurą. Tas truputėlį – labai sąlyginis. Laisva pavara važiuojant, variklis vis tiek dirba laisva eiga, jis juk neužgęsta. Jei tiesiog atleidi akceleratoriaus pedalą, negazuoji, tai variklis sukasi. Lygiai taip pat, kaip laisva pavara, bet jam nereikia sukti ratų ir deginti papildomo kuro. Tai todėl ta ekonomija riedant laisva pavara, yra 0,000000.... Ta prasme, reikia labai detaliai atlikti tyrimus laboratorijoje. Čia neužtenka prisipilti baką ir žiūrėti, kiek nuvažiuoji. Reikia laboratorinių bandymų, kad sužinotumėm realų skirtumą“, – sako D. Jonušis. „Kas taupiau? Žiūrint, koks režimas, kokios sąlygos. Labai daug veiksnių. Matote, važiuojant laisva pavara automobilis nėra stabdomas, o kai įjungta pavara – automobilis stabdomas. Vėlgi, kur mes judame. Jei prie šviesoforo ir reikia stabdyti tada taip, jungiame pavarą ir tuo momentu automobilio variklis nevartoja nė kiek degalų. Bet jei įsibėgėjame, išjungiame pavarą, priekyje jokios kliūties nėra ir riedame, čia daugiau kalbame apie užmiestį, tai jei mes to automobilio nestabdysime, nebus stabdymo varikliu, tai aišku, kad mes toliau nuriedėsime. Gal variklis ir naudos kažkiek degalų, bet minimaliai ir mes automobilio nestabdysime“, – sako S. Pukalskas. D. Jonušis galiausiai nesiryžta kategoriškai teigti, kas yra taupiau. Bet kokiu atveju skirtumas būtų visiškai minimalus. „Mes tik galime teoriškai kalbėti apie taupymą, bet realiai galima tai sužinoti tik po detalių tyrimų. Gal laisva pavara bus ekonomiškiau, gal įjungus pavarą. Bet aš kalbu apie dydį. Kad vadintumėm ekonomija, turi būti kažkoks dydis piniginėje, litruose. To tikrai nebus. Tai menzūrėlių dydžių klausimas, o ne realus taupymas“, – sako D. Jonušis. Saugumas Kalbant apie saugumą, D. Jonušio ir S. Pukalsko nuomonės išsiskyrė. „Kita medalio pusė. Nuo to laiko, kai tu įjungi laisvą pavarą, tu vairuoji ne automobilį, o riedi vežimu. Toks yra skirtumas tarp vežimo ir riedančio laisva pavara automobilio. Tai yra didžiausias klausimas – varančiųjų ratų sukimąsis nuo variklio suteikia automobilio kontrolę. Todėl yra didesnis pavojus riedėti laisva pavara. Tai reiškia, kad laisva pavara tu važiuoji nekontroliuojamame automobilyje. Dar vienas blogas dalykas, kad pavarą vis tiek kažkada reikės įjungti. Kai įjungsi pavarą, tada reiks atleisti sankabą, tada dar, žiūrėk, nepataikysi, tada varantieji ratai nuslys. Jei bus slidu, tai bus dar pavojingiau. Aš to niekada nedarau, nes tai yra nesąmonė“, – kategoriškas D. Jonušis. Tuo tarpu S. Pukalskas linkęs diskutuoti, ar išties riedėjimas laisva pavara yra toks nesaugus. „Tas saugumas, net nežinau. Instruktoriai moko, kad nesaugu, nes tokie yra „Regitros“ reikalavimai. Bet tas nesaugumas... Net nežinau. Šiuolaikiniame automobilyje tiek tų sistemų visokiausių. Aišku, jei slidu bet kokiu atveju saugiau važiuosi su pavara. Bet jei ne, tai net nežinau, kur čia būtų nesaugumas – stabdžiai veikia, visos sistemos veikia“, – sako S. Pukalskas.

Skaitykite daugiau: http://www.delfi.lt/auto/patarimai/vaziavimas-laisva-pavara-ar-imanoma-sutaupyti.d?id=70359304



    

Vairavimo Mokykla ARVAIRA anno 2000